Finnsirius liikennöi Naantali-Kapellskär-Naantali-reitillä normaalin aikataulun mukaisesti. Finnsirius ei pysähdy Långnäsissa 4.-9.10.

Suomen suurlähettiläs tutustui Finnlinesin Puolan uusiin toimintoihin

Varustamoyhtiö Finnlines avasi Malmön ja Świnoujścien satamien välille uuden rahti- ja matkustajareitin kuusi kuukautta sitten. Liikenteen kasvun odotetaan jatkuvan.

Vasemmalta: Jakub Konieczny, Euro Terminalin kaupallinen johtaja; Thomas Doepel, Finnlinesin varatoimitusjohtaja; Päivi Laine, Suomen Puolan suurlähettiläs; Rafał Kwapisz, Finnlinesin Puolan toimintojen toimitusjohtaja; Anders Hamming, Finnlinesin Marine Manager ja Adolf Wysocki, Suomen kunniakonsuli. Kuva: Finnlines Oyj.

Suomen Puolan suurlähettiläs Päivi Laine vieraili Finnlinesin matkustaja-lautta- ja rahtiterminaalissa Świnoujściensatamassa 27.9.2024. Suurlähettiläs Lainetta isännöivät Finnlinesin varatoimitusjohtaja Thomas Doepel, Finnlinesin Puolan toimintojen toimitusjohtaja Rafal Kwapisz ja Finnlinesin Marine Manager Anders Hamming

Finnlines vastaa markkinoiden kasvavaan kysyntään

Perusteellisten valmistelujen jälkeen Finnlines avasi uuden yhteyden Ruotsin Malmön ja Puolan Świnoujścien satamien välille 10.4.2024. Uutta yhteyttä juhlistettiin reittiä liikennöivällä Finnfellow-laivalla 28.5.

Reittiä on suunniteltu asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Ruotsin ja Puolan välinen liikenne on kasvanut viime vuosina Puolan talouskasvun myötä, mikä on ollut yksi Euroopan suurimmista. Ruotsalaisilla yhtiöillä on lisäksi vahva asema Puolan markkinoilla, mikä näkyy tiheään liikennöidyllä merireitillä Ruotsin ja Puolan välillä.

”Näemme, että tällä vilkkaalla reitillä on kasvupotentiaalia. Eteläisellä Itämerellä on kova kilpailu, mutta Finnlines on nousemassa johtoasemaan tonnistonsa ja palveluidensa ansiosta. Geopoliittinen tilanne ja sitä seurannut Venäjän kaupan keskeytys ovat vaikuttaneet markkinoihin. Tästä huolimatta on havaittavissa elpymisen merkkejä”, kertoo Finnlinesin varatoimitusjohtaja Thomas Doepel.

Kuuden kuukauden liikennöinnin jälkeen voidaan todeta, että rahti- ja matkustajamäärät ovat olleet tyydyttäviä.

”Asiakkaat ovat ottaneet uuden Ruotsin ja Puolan välisen reitin hyvin vastaan. Rahtiasiakkaat ovat kiitelleet toimivasta meriyhteydestä ja matkustajaliikenteen näkymät ovat lupaavat”, Doepel jatkaa.

”Meille oli kunnia toivottaa Suomen suurlähettiläs Päivi Laine tervetulleeksi. Hän on tukenut sitoumustamme Świnoujścien sataman ja alueen kehittämiseen”.

Finnlines on liikennöinyt Puolaan lähes 30 vuotta, mutta on nyt lisännyt verkostoonsa uuden sataman.

Ruotsin ja Puolan välinen reitti yhdistää Puolan Länsi-Pommerin ja Ruotsin kolmanneksi suurimman kaupungin Malmön, josta on hyvät yhteydet muualle Ruotsiin sekä Tanskaan. Finnlines on liikennöinyt Malmöstä vuodesta 2002 alkaen ja tarjoaa päivittäisiä linjaliikennepalveluja Saksan Travemündeen uuden Puola-yhteyden ohella.

Lisätietoja:

Thomas Doepel, varatoimitusjohtaja, Finnlines Oyj

thomas.doepel@finnlines.com, +358 50 565 4273

Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista rahti- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” – operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan, Aasian ja Australian välillä.