Finnlinesin tuloskatsaus tammi–kesäkuu 2024

Finnlines Oyj, Lehdistötiedote, Helsinki, 30.7.2024

Toimitusjohtaja Tom Pippingsköld tuloskatsauksen yhteydessä

”Finnlines-konsernin tammi–kesäkuun 2024 liikevaihto oli 358,0 (336,4 vuonna 2023) miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia, EBITDA, oli 83,7 (89,6) miljoonaa euroa.

Tammi–kesäkuun aikana Finnlines kuljetti 400 000 (356 000 vuonna 2023) lastiyksikköä, 47 000 (86 000) henkilöautoa ja 658 000 (707 000) tonnia rahtia, jota ei voida määritellä yksiköissä. Lisäksi kuljetettiin 409 000 (306 000) yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa. Yksityisten matkustajien määrä on yli kaksinkertaistunut Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välisellä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä kahden uuden Superstar-aluksen tultua liikenteeseen.

Finnlines avasi uuden linjan Ruotsin Malmön ja Puolan Świnoujścien välillä 10.4.2024 ja linjaa juhlittiin virallisesti 28.5.2024 Malmön satamassa. Puolan talous on kasvanut monen muun Euroopan maan taloutta nopeammin viimeisten 30 vuoden aikana. Linja on avannut uuden tärkeän merisillan Ruotsin ja Puolan välille ja turvaa näin tärkeän kauppareitin kahden sataman ja maan välillä. Ropax-aluksemme MS Finnfellow liikennöi uudella reitillä.

Maailmantalouden näkymät näyttävät vähitellen parantuvan vuoden 2024 jälkipuoliskolla. Kesäkuussa Euroopan keskuspankki (EKP) päätti lopultakin laskea korkoja 0,25 prosenttiyksikköä. Päätös piristänee yksityistä kulutusta jonkin verran. EKP:n on kuitenkin edelleen laskettava korkoja nopeasti, jotta teollinen tuotanto ja todellinen talouskasvu lisääntyy.

Tämän vuoden helmikuussa saimme päätökseen 500 miljoonan euron Vihreän uudisrakennusohjelman, kun Finncanopus aloitti liikennöinnin Naantalin, Långnäsin ja Kapellskärin välillä. Kahden viimeisen vuoden aikana neljä muuta uutta alusta, ropax-alus Finnsirius ja kolme Finneco-sarjan roro-alusta, on aloittanut liikenteessämme kasvattaen kapasiteettiamme huomattavasti. Kaikkiin aluksiin on asennettu paljon energiansäästötekniikkaa ja uutta vihreää huipputeknologiaa. Tästä syystä voimme luopua vanhemmasta tonnistostamme ja pienentää kustannuksiamme suuremman tehokkuuden saavuttamiseksi ja logistiikkapalvelujen parantamiseksi. Pyrimme myös parantamaan toimintojamme sopeuttamalla laivojen operointia niin, että voimme entistä tehokkaammin yhdistää lastivirtoja ja hyödyntää laivojen ja koko laivaston mittakaavaetuja. Tähän sisältyy myös, että myymme laivoja, joiden kapasiteetti on liian pieni ja/tai ne eivät enää täytä ympäristövaatimuksiamme.

Finnlinesilla on selkeä vihreän strategian visio ja tästä syystä jatkamme investointeja kestävyyteen ja ympäristönsuojeluun. Finnlines suunnittelee parhaillaan uutta 400–500 miljoonan euron Vihreää investointiohjelmaa Suomen ja Saksan väliselle Helsinki–Travemünde-reitille. Jatkamalla investointeja vihreään teknologiaan ja puhtailla polttoaineilla kulkeviin laivoihin, alennamme entisestään myös asiakkaidemme CO2-jalanjälkeä. Investoinnit mahdollistavat asemamme Itämeren vihreiden kuljetusten ykköstoimijana.”

Liite: Tuloskatsaus tammi–kesäkuu 2024, PDF

Lisätiedot:

Tom Pippingsköld, toimitusjohtaja, Finnlines Oyj
tom.pippingskold@finnlines.com, +358 40 519 5041

Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista rahti- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan, Aasian ja Australian välillä.