Asiakkaat ovat löytäneet Finnlinesin uudet laivat – Finnsiriuksen ensimmäinen vuosi on ollut menestys

Finnlines Oyj, Lehdistötiedote, Helsinki, 13.9.2024

Huipputekniikkaa hyödyntävä Finnlinesin Superstar-luokan rahti-matkustaja-alus M/s Finnsirius juhlii ensimmäistä vuosipäiväänsä 15.9.2024. Vuosipäivää juhlitaan laivalla monin tavoin ja tarjolla on livemusiikkia ja upeita tarjouksia.

Merimatkan aikana matkustajat voivat ihailla saaristoa ulkokansilta
ja suurista panoraamaikkunoista. Kuva: Finnlines Oyj.

M/s Finnsiriuksen aloittaessa liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä 15.9.2023, Finnlines käänsi uuden sivun historiassaan. Helmikuussa 2024 alus sai rinnalleen toisen Superstar-luokan aluksen, M/s Finncanopuksen. Suomen ja Ruotsin välisen Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin matkustajamäärä kaksinkertaistui nopeasti, kun sisaralus Finncanopus aloitti liikennöinnin.

Superstarien tulo liikenteeseen merkitsi Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian investointiohjelman päättymistä. Ohjelmaan kuului myös kolme rahtialusta, jotka aloittivat Finnlinesin liikenteessä vuonna 2022.

“Tämähän on risteilyalus”

Finnlines on panostanut laivan palveluihin ja moni on todennut laivaa kiertäessään, että ”tämähän on risteilyalus”. Risteilylle onkin helppo tulla, sillä matkalle voi nykyään lähteä myös ilman ajoneuvoa.

Laivassa on useita ravintoloita, lukuisia hyttiluokkia, neuvotteluhuoneita, oleskelutiloja ja suuri tax free -myymälä. Monet viettävät aikaa spa-alueella tai treenaavat kunto- ja joogasalilla. Lapsille on merimatkan ajanvietteeksi sisä- ja ulkoleikkitiloja.

“Uudet laivat ovat tuoneet Finnlinesille uusia matkustajaryhmiä, kuten perheitä, urheilujoukkueita ja kokousvieraita. Uutuutena tarjoamme nyt myös päivämatkoja, eli niin kutsuttaja picnic-risteilyjä, jolloin laivaa vaihdetaan Långnäsissä. Lomapäivä merellä tarjoaa virkistävän irtioton arjesta ja meillä onkin ilo kertoa, että 1-vuotispäivää juhlitaan laivalla livemusiikilla ja erikoistarjouksilla,” kertoo Finnlinesin matkustajaliikennejohtaja Marco Palmu.

“Laiva ja sen palvelukonsepti on tehnyt vaikutuksen sekä yksityismatkustajiin että ammatti­kuljettajiin. Superstarit on suunniteltu erityisesti Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen: matkustaja- ja rahtitoiminnot ovat tehokkaita esimerkiksi sisäisten ramppien ja matkustajien ajoneuvoille tarkoitetun oman pysäköintialueen ansiosta. Ammattikuljettajat myös arvostavat lepoaikaa pitkien tiellä vietettyjen tuntien jälkeen”, toteaa Finnlinesin linjajohtaja Antonio Raimo.

Panostuksia huipputekniikkaan

Finnsirius rakennettiin China Merchants Jinlingin telakalla Weihaissa, Kiinassa, mutta eurooppalaisten yhtiöiden osuus koneistojen ja muiden varusteiden toimituksesta oli noin 40 prosenttia.

Superstar-aluksissa on paljon viimeisintä innovatiivista tekniikkaa, joka parantaa energiatehokkuutta ja pienentää ympäristövaikutuksia. Aluksissa on suuritehoiset akkuyksiköt, joiden ansiosta pääkoneiden käyttöä voidaan vähentää. Ilmavoitelu kölin alla vähentää ilmakuplien avulla vastusta ja säästää polttoainetta. Maasähköyhteys mahdollistaa satama-aikana nollapäästöt. Satamatoiminnot tehostuvat automaattisen laituriinkiinnitysjärjestelmän ansiosta.

Lisätietoja:
Marco Palmu, Matkustajaliikennejohtaja, Finnlines Oyj
marco.palmu@finnlines.com, +358 50 565 4894

Kuvapyynnöt ja muut tiedustelut:
communications@finnlines.com

Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista rahti- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan, Aasian ja Australian välillä.